Tensions Between Human Subtlety and the Social Abject

Mapping University Theatricality in Sunflowers on the Moon and Purple Interiors for the Dead

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/de.v2i3.19

Keywords:

University theater, displacements, body, scenic event

Abstract

The present study brings together a set of reflections on the displacements/transfigurations of the performing subject in relation to the theoretical-methodological proposals aimed at constructing discourses and narratives around the contemporary performing event. Two stage productions from the “Third Season of University Theater 2024” at UAEMéx serve as the framework for analyzing the tensions between the categories of the subtle and the abject. Additionally, reflections will be made on forms of representation and self-presentation as anchoring mechanisms that, when combined, may be examined from an interdisciplinary perspective. To carry out this dialogic exercise, the texts and stagings of Sunflowers on the Moon by Israel Ríos and Purple Interiors for the Dead by José Antonio Flores will serve as key references, alongside Julia Kristeva’s (2004) concept of the abject, José A. Sánchez’s (2012) ethics of representation, Claudio Guillén’s (2005) studies in Comparative Dramatic Literature, and Jorge Dubatti (2011) theoretical cartography of theater.

Author Biographies

Blanca Lilia Hernández Reyes, Universidad Autónoma del Estado de México

Doctor in Criticism of Culture and Artistic Creation, Faculty of Arts of the UAEM, 2017-2020. Member of the National System of Researchers (SNI I) ORCID: 0000-0002-0718-3458 Member of the Academic Body “Interdisciplinary Studies on Performing, Visual and Literary Arts: Poetics, Gender and Culture” Director and producer of the Street Theater Company. President of Escénica Río Solar A. C. Full-Time Professor at the Faculty of Humanities of the UAEMéx. Research stay at the Patagonian University Institute of the Arts, Argentina. September-October 2023. Recent publications: Drills. A way to survive theatricality (2021), Dramatic play as a cognitive tool in times of pandemic: the case of the girls and boys of the Ex Rancho San Dimas subdivision (2022), Trinidad: construction of imaginaries in a sex-gender perspective (2023), Microdramas. Theater for emerging action (2024)

Alejandro Flores Solís, Universidad Autónoma del Estado de México

Doctor in Philosophy with emphasis on Mesoamerican languages ​​and cultures from the College of Humanities of the University of Hamburg, Germany. Member of the National System of Researchers (SIN I) ORCID: 0000-0001-9551-1951 Member of the Academic Body “Interdisciplinary Studies on Performing, Visual and Literary Arts: Poetics, Gender and Culture” Full-Time Professor at the UAEMéx School of Performing Arts Recent publications: Dramatic Journey. A contextual analysis of the work of Hugo Salcedo (2019); Drills. A way to survive theatricality (2021), Anthology of micro dramas (2022); Trinidad: construction of imaginaries in a sex-gender perspective (2023), Microdramas. Theater for emerging action (2024)

References

Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Blanco. (s.f.). Biografía. Sergio Blanco. https://www.sergioblanco.fr/p/bio.html

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.

Dubatti, J. (2011). Introducción y coordenadas. Bicentenario de la Argentina y Teatro Comparado: interrogantes para una cartografía del teatro argentino en un mapa mundial. Revista Stichomythia: Revista de teatro español contemporáneo, (11-12), 5-15. https://parnaseo.uv.es/Ars/Stichomythia/stichomythia11-12/pdf/estudio_1.pdf

Fernández Juárez, G. y Pedroza Bartolomé, J. M. (Eds.). (2008). Antropologías del miedo. Vampiros, sacamantecas, locos, enterrados vivos y otras pesadillas de la razón. Calambur.

Flores, J. A. (2023). Interiores púrpuras para los muertos. Fondo Editorial del Estado de México.

González, C. (5 de julio de 2023). Cuelgan restos humanos en puente peatonal de Paseos de Tollocan y Ciudad Universitaria en Toluca. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/edomex/hallan-restos-humanos-en-puente-peatonal-de-tollocan-toluca/.

Guillén, C. (2005). Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Tusquets.

[Festival de Teatro de Manizales]. (2024, 23 de septiembre). Cuerpo y corporación –Mauricio Kartun (ARG) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=sFx2jBTarcY&t=32s

Kristeva, J. (1988). El lenguaje, ese desconocido. Introducción a la lingüística. Fundamentos.

Kristeva, J. (2004). Los poderes de la perversión. Siglo XXI.

Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento. Las bases Biológicas del Entendimiento. Lumen.

Mandel, C. (2013). Notas sobre la categoría de “lo abyecto” en las artes visuales contemporáneas. Revista Escena. Artes Visuales. 36(72-73), 07-12. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/14450/13744.

Leñero, C. (2010). La escena invisible. Teatralidad en textos filosóficos y literarios. Dirección de Publicaciones del Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Parga Parga, P. (2018). Investicreación artística. Metodología para la investigación artística en el ámbito universitario y de la educación superior. Universidad Autónoma de Querétaro.

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Paso de Gato.

Ríos, I. (2024). Girasoles en la luna. UAEMéx. [Manuscrito inédito].

Sánchez, J. A. (2012). Ética de la representación, Artes La Revista, 11(18), 177–193. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/24330.

Santana, A. (2010) Teatro y cultura de masas. Encuentros y debates. Escenología.

Suniga, N. y Tonkonoff, S. (2012). Lenguaje, deseo y sociedad. Los aportes de Julia Kristeva. En VII Jornadas de Sociología de la UNLP. Departamento de Sociología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, pp. 1-10 https://www.aacademica.org/000-097/23

Flores, J. A. (2024a). Entrevista Interiores Púrpuras. Primera parte / Entrevistado por Blanca Lilia Hernández y Alejandro Flores. [Material inédito].

Flores, J. A. (2024b). Entrevista Interiores Púrpuras. Segunda parte / Entrevistado por Blanca Lilia Hernández y Alejandro Flores. [Material inédito].

Rios, I. (2024). Entrevista Girasoles en la luna / Entrevistado por Blanca Lilia Hernández y Alejandro Flores. [Material inédito].

Damore, D. (2024). Mauricio Kartun: “El gran problema de toda obra es que debe ser un orden que refleje un caos”. The Praxis Journal. https://thepraxisjournal.com/mauricio-kartun-el-gran-problema-de-toda-obra-es-que-debe-ser-un-orden-que-refleje-un-caos/

Published

2025-07-31

How to Cite

Hernández Reyes, B. L., & Flores Solís, A. (2025). Tensions Between Human Subtlety and the Social Abject: Mapping University Theatricality in Sunflowers on the Moon and Purple Interiors for the Dead. Dialéctica Escénica, 2(3), 5–23. https://doi.org/10.29105/de.v2i3.19

Issue

Section

Artículos de investigación