Feasibility Study of a Blended Learning Approach for the Contemporary Dance Degree Program at UANL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/de.v1i1.6

Keywords:

dance, educational strategies, design, curricular

Abstract

This study analyzed the feasibility of implementing a blended learning approach for the Contemporary Dance program at the UANL's Faculty of Performing Arts. The goal was to develop a curriculum that would expand teaching opportunities in higher dance education. This research used a qualitative approach to observe the needs of the work environment and the new educational and social realities, employing novel tools for dance training. Data was collected through field notes and interviews with students, faculty, and administrators. Findings revealed a need for stronger student profiles. Faculty members were identified with opportunities in technical and technological skills, as well as in pedagogical and didactic resources. Resistance to change was observed among some faculty members. At the administrative level, post-pandemic curriculum redesign projects were found to be inadequate for the new realities. A blended learning approach could better align with current industry demands. The study recommends strengthening faculty profiles, updating courses, and adapting institutional infrastructure and regulations. Finally, the study suggests additional research areas for the mid-term.

Author Biography

Emma Alicia Lozano García, Universidad Autónoma de Nuevo León

Originaria de Monterrey, N.L., con formación académica en Ingeniería en Administración de Sistemas, Diseño de Interiores, Danza contemporánea, Maestría en Artes con énfasis en Educación y Doctorado en Ciencias de la Educación. Reconocida como bailarina de danza contemporánea, gestora en el campo, y acreedora de becas de producción y coreografía nacionales y locales. Docente de principales escuelas en Nuevo León.

References

Álvarez de Zayas, C. (2004). El diseño curricular en la educación médica cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 1(1). 1-15. http://eduniv.mes.edu.cu/03-Revistas-Cientificas/Pedagogia-Universitaria/1996/1/18949610 4.pdf

Aranda Barrandas, J.S. y Salgado Manjarrez, E. (2005). El diseño curricular y la planeación estratégica. Innovación Educativa, 5(26) pp. 25-35. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421475003.pdf

ATLAS.ti. (2024). Domine sus proyectos de investigación con el poder de la Inteligencia Artificial. https://atlasti.com/es

Baranda, G. (s./f.). Technological Resources are Keys as Teachers Shape Education’s Next Big Leaps forward in Schools. Insight Success. https://www.insightssuccess.com/technological-resources-are-keys-as-teachers-shape-educations-next-big-leaps-forward-in-schools/

Cervantes-Arriaga, A., y Rodríguez-Violante, Mayela. (2019). Diseño y evaluación curricular de un curso de posgrado de alta especialidad en medicina. Investigación en educación médica, 8(29), 95-103. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.29.18125 DOI: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.29.18125

Chaves Torres, A. N. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia y Virtualidad, 10(1), 23-41 https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2241/2507 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.2241

Educaweb*. (2020). Orientación Académica. Estrategias que te ayudarán a estudiar. https://www.educaweb.com/contenidos/educativos/tecnicas-estudio/conoce-estrategias-aprendizaje/

Espinoza Coronado, R. I. (2019). Teorías del diseño curricular. Universidad de Xochicalco. Baja California. https://www.researchgate.net/publication/336104115_Teorias_del_diseno_curricular

Hernández S.ampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M.L.. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). McGraw Hill, .

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw.

Inician ciclo 214 mil alumnos en UANL.(02 de febrero de 2021). El Norte. Sección Vida. https://www.elnorte.com/inician-ciclo-214-mil-alumnos-en-uanl/ar2117085

La SEP ya tiene listo el decreto para suspender clases por el coronavirus. (16 de marzo de 2020). El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/politica/La-SEP-ya-tiene-listo-el-decreto-para-suspender-clases-por-el-coronavirus-20200316-0001.html

Longueira M., S. (2011). La educación artística como educación: educación “por” y “para” un arte. Principios de intervención desde la pedagogía Mesoaxiológica. [ponencia]. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación, Universidad Santiago de Compostela, España. https://www.cite2011.com/comsCompletas.html

Lozano, E. (2022). Estrategias de diseño curricular de modalidad mixta para la creación de un programa educativo para la Licenciatura en Danza Contemporánea. [Tesis doctoral indédita]. Universidad de Educación y Desarrollo Cultural de Monterrey.

Meza Morales, J. L. (2012). Diseño y desarrollo curricular. Red Tercer Milenio. http://aliatuniversidades.com.mx/rtm/index.php/producto/diseno-y-desarrollo-curricular/

Nieto Göller, R. A. (2012). Educación virtual o virtualidad de la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 137-150. https://www.redalyc.org/pdf/869/86926976007.pdf DOI: https://doi.org/10.9757/Rhela.19.06

Puebla Espinoza, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. [ponencia]. Primer Congreso Internacional de Transformación Educativa. Ixtapan de la Sal, Estado de México. https://transformacion-educativa.com/importancia-de-la-investigacion-educativa/

SEGOB. (2008). Acuerdo número 445 por el que se conceptualizan y definen para la Educación Media Superior las opciones educativas en las diferentes modalidades. Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5064952&fecha=21/10/2008#gsc.tab=0

Touriñán, L. (2015). Pedagogía mesoaxiológica y concepto de educación. Andavira.

Touriñán López, J. M. (2016). Educación artística: Sustantivamente “educación” y adjetivamente “artística”. Educación XX1, 19(2), 45–76. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/16453/18867 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.16453

UANL. (2018). Características de la modalidad Mixta. https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2019/02/caracteristicas-modalidad-mixta-v0.pdf

UANL. (2020). Capacitación docente. Estrategia Digital UANL. https://estrategia-digital.uanl.mx/capacitacion-docente/

UANL. (2020). Modelo Académico 2020 de Técnico Superior Universitario, Profesional, Asociado y Licenciatura. https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2018/08/modeloacdemico2020tsu.pdf

UANL. (2020). Antecedentes. https://www.uanl.mx/antecedentes-historicos/

UNESCO. (2020). Hacia sistemas educativos resilientes en el futuro: Nuevo estudio conjunto presentado por la UNESCO y la IEA. https://es.unesco.org/news/sistemas-educativos-resilientes-futuro-nuevo-estudio-conjunto-presentado-unesco-y-iea

UNID en Espinoza Coronado, R. I. (2019). Teorías del diseño curricular. Universidad de Xochicalco. Baja California. https://www.researchgate.net/publication/336104115_Teorias_del_diseno_curricular

Vélez Chablé, G. y Terán Delgado, L. (2010). Modelos para el diseño curricular. Revista Pampedia, (6) 55-65 http://online.aliat.edu.mx/adistancia/ModDisDesInstruccional/Unidad2/Lecturas/4Modelos_diseno_curricular.pdf

Vitela, N. (20 de mayo, 2021). Advierte Unicef reto en rezago educativo: Pide asegurar infraestructura digital en escuelas. El Norte.

Velázquez, I. (20 de mayo de 2021). Garantiza la SEP regreso seguro. El Norte.

Zabalza Beraza, M. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17-48. doi:https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013file:///Users/emmalozano/Downloads/Dialnet-Articulación Rediseño Curricular-4132166.pdf DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013

Published

2024-07-30

How to Cite

Lozano García, E. A. (2024). Feasibility Study of a Blended Learning Approach for the Contemporary Dance Degree Program at UANL. Dialéctica Escénica, 1(1), 70–97. https://doi.org/10.29105/de.v1i1.6

Issue

Section

Artículos de investigación