The González Caballero Method

Authors

  • Enrique Armando Mijares Verdin Universidad Autónoma de Durango

DOI:

https://doi.org/10.29105/de.v2i2.14

Keywords:

Acting Method, González Caballero, Acting Models

Abstract

The proposal of this article is to reflect on a work methodology tailored for Mexican actresses and actors, based on the Antonio González Caballero Method. This method revolves around identity and self-knowledge while simultaneously exploring the teacher’s biography, the student’s creativity, and the character’s identity—elements that nourish the body and voice, resulting in a scenic outcome. It also draws from a wealth of knowledge that does not advocate a linear inquiry but instead considers essential elements: imagination, energy, and emotion.

The AGC model divides the body into six zones of study, thus referencing acting models prevalent in the second half of the 20th century, along with various other methodological influences (such as Kabbalistic traditions, numerology, psychoanalysis, and psychodrama, among others).

Author Biography

Enrique Armando Mijares Verdin, Universidad Autónoma de Durango

Doctor en Letras Españolas por la Universidad de Valladolid, docente, investigador y escritor. Miembro de la Asociación Mexicana de Investigación Teatral y ex presidente de la misma. Ganador de los premios Premio Emilio Carballido 1995 por la obra El árbol de la esperanza; Premio Nacional de Literatura José Fuentes Mares 2003 por Espinazo del diablo, otorgado por la UACJ; Tirso de Molina (1997) y Juan Ruiz de Alarcón (2020). Poeta, narrador y dramaturgo. Estudió Teatro en la FFyL de la UNAM y en la Universidad Catalana de Prades; Fundador y director del Taller Espacio Vacío.

References

González Caballero, A. (1997). El moderno método de voz y dicción. Instituto Andrés Soler.

González Caballero, A. (s.f.). Documento original mecanográfico. [Archivo privado].

Ham, D. (2017). Método de actuación de Antonio González caballero. Propuesta actoral para la creación virtual de la escena [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio Institucional de la UNAM: https://repositorio.unam.mx/contenidos/metodo-de-actuacion-de-antonio-gonzalez-caballero-propuesta-actoral-para-la-creacion-virtual-de-la-escena-417198?c=kGWGMM&d=false&q=*:*&i=4&v=1&t=search_1&as=1

Mijares Verdín, E. (2005). Prólogo. En A. González Caballero, El estupendhombre o Viaje al centro del ombligo del yo: Obras de vanguardia. CONACULTA-INBA, SOGEM, Instituto Guerrerense de Cultura, Editorial Pax (pp. I – XLV).

Momox, W. (s.f. -a). El Método Antonio González Caballero. [Archivo digital privado], 97p.

Momox, W. (s.f. -b) El desarrollo del ser humano. Curso teórico práctico de González Caballero. [Archivo digital privado].

Momox, W. (s.f. -c). Alquimia para actores: El desarrollo del otro yo, Tarot aplicado al teatro. [Archivo digital privado].

Thomas, G. (1999). La técnica de apoyos al actor de González Caballero. Esférica Ludens.

Thomas, G. (julio de 2003). González Caballero, padre [Ponencia]. XI Jornadas de Teatro Latinoamericano, Universidad de Tennessee.

Thomas, G. (mayo de 2012) Método de Actuación de Antonio González Caballero. Createspace Independent Publishing Platform.

Published

2025-01-30

How to Cite

Mijares Verdin, E. A. (2025). The González Caballero Method. Dialéctica Escénica, 2(2), 54–66. https://doi.org/10.29105/de.v2i2.14

Issue

Section

Artículos de reflexión