Exhibiting the private as an act of rebellion
performative narcissism in the contemporary scene
DOI:
https://doi.org/10.29105/de.v2i2.10Keywords:
Latin American theater, performative theater, stages of the real, digital stage, post-truth, contemporary stage, performing artsAbstract
This essay aims to explore the scenic-digital pieces "Escenas para Kill Me" by the artist Marina Otero (July 2023, Museo Moderno de Buenos Aires, Maratón El borde de sí mismo) and "Lázaro" by the Mexican theater company Lagartijas Tiradas al Sol (2020, Mis Documentos), with the objective of reflecting on the role that intimate exposure plays in the creation of post-realities, as well as the unveiling of personal archives and narcissism as core elements of artistic research in contemporary performance art.
References
Arias, L. (s./f.). Mis Documentos [en línea] https://lolaarias.com/es/my-documents/
Baurdillard, J. (1978). Cultura y simulacro. P. Rovira (Trad.). Editorial Kairós.
Benjamin, W. (2003). La obra en la época de su reproductibilidad técnica. A. E. Weikert (Trad.). Editorial Itaca. (Obra original publicada en 1936).
Brujeiro, V. (01 de abril de 2022). De lo real y sus variaciones en la escena. Letras Libres. https://letraslibres.com/uncategorized/de-lo-real-y-sus-variaciones-en-la-escena/
Foster, H. (2001). El retorno de lo real: La vanguardia a finales de siglo. A. Brotons Muñoz (Trad.). Editorial Akal. (Obra original publicada en 1996).
Giannetti, Claudia. (2002). El arte más allá del arte: paradigmas estéticos del media art. En Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. L’Angelot.
Otero, M. (s./f.). Marina Otero: Escenas para Kill Me. Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. https://museomoderno.org/agenda/marina-otero-escenas-para-kill-me/
Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ed. Paso de Gato.
Red Conceptualismos del Sur. (2012). Perder la forma humana. Una imagen sistemática de los años ochenta en América Latina. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://redcsur.net/wp-content/uploads/2020/04/Perder_la_forma_humana_Una_imagen_sismica_de_los_anos_ochenta.pdf
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Tantanián, A. y Villa, J. (2023). El borde de sí mismo: exploraciones desde un espacio exterior [programa de mano]. Museo Moderno de Buenos Aires. https://museomoderno.org/wp-content/uploads/2023/05/QR-El-borde-de-si-mismo-Programa-Completo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Larissa Loeza Goycochea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.