Exhibiting the private as an act of rebellion

performative narcissism in the contemporary scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/de.v2i2.10

Keywords:

Latin American theater, performative theater, stages of the real, digital stage, post-truth, contemporary stage, performing arts

Abstract

This essay aims to explore the scenic-digital pieces "Escenas para Kill Me" by the artist Marina Otero (July 2023, Museo Moderno de Buenos Aires, Maratón El borde de sí mismo) and "Lázaro" by the Mexican theater company Lagartijas Tiradas al Sol (2020, Mis Documentos), with the objective of reflecting on the role that intimate exposure plays in the creation of post-realities, as well as the unveiling of personal archives and narcissism as core elements of artistic research in contemporary performance art.

Author Biography

Larissa Loeza Goycochea, Universidad Nacional de las Artes en Buenos Aires, Argentina

Actriz y creadora escenica egresada de la Facultad de Teatro de la Universidad Veracruzana
(2019) y de la London Academy of Music and Dramatic Arts (2018). Creadora de la
compañía de Teatro Entre Las Piedras, ha participado en distintos montajes, festivales y
proyectos audiovisuales a nivel nacional e internacional. Actualmente cursa la Maestria en
Teatro y Artes Performáticas en la Univerisad Nacional de las Artes en Buenos Aires
Argentina como parte del programa APFE del INBAL-CONAHCYT (2024)

References

Arias, L. (s./f.). Mis Documentos [en línea] https://lolaarias.com/es/my-documents/

Baurdillard, J. (1978). Cultura y simulacro. P. Rovira (Trad.). Editorial Kairós.

Benjamin, W. (2003). La obra en la época de su reproductibilidad técnica. A. E. Weikert (Trad.). Editorial Itaca. (Obra original publicada en 1936).

Brujeiro, V. (01 de abril de 2022). De lo real y sus variaciones en la escena. Letras Libres. https://letraslibres.com/uncategorized/de-lo-real-y-sus-variaciones-en-la-escena/

Foster, H. (2001). El retorno de lo real: La vanguardia a finales de siglo. A. Brotons Muñoz (Trad.). Editorial Akal. (Obra original publicada en 1996).

Giannetti, Claudia. (2002). El arte más allá del arte: paradigmas estéticos del media art. En Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. L’Angelot.

Otero, M. (s./f.). Marina Otero: Escenas para Kill Me. Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. https://museomoderno.org/agenda/marina-otero-escenas-para-kill-me/

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ed. Paso de Gato.

Red Conceptualismos del Sur. (2012). Perder la forma humana. Una imagen sistemática de los años ochenta en América Latina. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://redcsur.net/wp-content/uploads/2020/04/Perder_la_forma_humana_Una_imagen_sismica_de_los_anos_ochenta.pdf

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.

Tantanián, A. y Villa, J. (2023). El borde de sí mismo: exploraciones desde un espacio exterior [programa de mano]. Museo Moderno de Buenos Aires. https://museomoderno.org/wp-content/uploads/2023/05/QR-El-borde-de-si-mismo-Programa-Completo.pdf

Published

2025-01-30

How to Cite

Loeza Goycochea, L. (2025). Exhibiting the private as an act of rebellion: performative narcissism in the contemporary scene. Dialéctica Escénica, 2(2), 41–53. https://doi.org/10.29105/de.v2i2.10

Issue

Section

Artículos de investigación